Op onze wandelroute laten we het Albertkanaal achter ons. Het Albertkanaal is in de jaren 30 van vorige eeuw aangelegd. Het zorgt voor een verbinding tussen de industrie in en rond Luik en de haven van Antwerpen. De impact van het Albertkanaal is enorm geweest op Winkelomheide en veranderde het dorp voorgoed.
Door de aanleg van het Albertkanaal zijn in Winkelomheide plots 28 woningen en 168 mensen afgescheiden van de dorpskerk. De meesten gingen voortaan naar de kerk in Eindhout.
Er was voor het hele gebied in die omgeving maar één brug voorzien op de grens tussen Geel, Meerhout en Eindhout. De vraag van de bewoners om een brug in de Eindhoutseheide te bouwen (nu de Acaciastraat) werd van tafel geveegd. Er werd een nieuwe weg aangelegd naar de brug over het Albertkanaal, waardoor de velden en weiden van sommige boeren opeens ver weg lagen van de boerderij. Door de aanleg van het kanaal verdwenen ook een aantal straten.
Op het plan staan de boerderijen aangeduid die door de aanleg van het Albertkanaal van Winkelomheide geïsoleerd werden. De dikke lijn van boven naar onder is de Winkelomseheidestraat die dwars door de Eindhoutseheide liep. De weg met vermelding ‘Oprit’ moest nog aangelegd worden.
De dunne diagonaal van links naar rechts duidt het tracé van het kanaal aan.
Meer dan 20 boerderijen werden afgescheiden. [Foto: ?]
Door de komst van het chemiebedrijf Amoco in de jaren ’60 van vorige eeuw, moest de Eindhoutseheide volledig onteigend worden.
Boerderijen, weiden en velden verdwenen en het terrein werd klaar gemaakt voor de industrialisatie. Samen met het verdwijnen van de woongemeenschap verdwenen ook alle straten.
Luchtfoto van de bouw van de Amoco-installaties uit 1967.
In de video zie je luchtfoto’s uit 1954, 1970, 1986, 1999, 2012 en 2023. Je merkt dat er de voorbije decennia veel is veranderd.
In 1967 wordt het IOK gemachtigd om een uitbreiding te doen van 40 ha op de bestaande industriezone. Deze uitbreiding komt aan de kant van Winkelomheide dorp. Na de onteigening zal dit terrein, dat de Hezemeerheide werd genoemd, plaats bieden aan een aantal kleinere industriële en dienstverlenende bedrijven. De nabijgelegen oprit van de Boudewijnsnelweg (E313) en het Albertkanaal met aanlegsteigers vormen de belangrijkste troeven voor dit industrieterrein. In de periode 1969 – 1970 werden de industriegronden bijna volledig ‘in der minne’ aangekocht, op enkele percelen na. De totale aankoop leverde ongeveer 30 miljoen frank op.
Op de video is zowel de industrialisatie als de toenemende bewoning door bijkomende verkavelingen zoals de aanleg woonwijk de Vroente, Pastoor Claesenstraat, Hollandsebaan, e.d. vanaf begin de jaren 70 van vorige eeuw goed merkbaar.